Cudowna Moc Sztuki
23-09-2019
Przed nami kolejny wykład dotyczący pokazu obrazu „Zwiastowanie” Mistrza Jerzego:
„Kwiaty, owoce i rozmaite utensylia wypełniające półki, szafy, nisze…
Elementy martwej natury w malarstwie europejskim wieku XV i XVI, ich rola
i znaczenie”
Ośrodek Kultury Europejskiej „Europeum”, 26 września 2019, czwartek,
godzina 17.00
Malarski gatunek martwej natury-„zagubiony” od czasów antyku-przetrwał
jednak w sztuce średniowiecza, niejako w ukryciu, obecny w kompozycjach
religijnych i portretach. Zasadniczo, elementy martwej natury, czyli
kwietne bukiety, owoce lub różne przedmioty (utensylia), towarzyszyły
scenom Zwiastowania, przedstawieniom Świętej Rodziny oraz wizerunkom Ojców
Kościoła. Bywały też umieszczane bardziej dyskretnie, w niszach, szafach,
na półkach, gdzie tworzyły prawdziwe kompozycje. Początkowo,owe
fragmentaryczne „martwe natury” występowały jeszcze niesamodzielnie,
stając się nośnikiem znaczeń symbolicznych, duchowych, zarówno w
malarstwie północnoeuropejskim-niderlandz
środkowoeuropejskiej, XV i XVI stulecia.
Warto przypomnieć te skromne początki jednego z najbardziej wyróżniających
się i atrakcyjnych gatunków europejskiego malarstwa, nie tylko ze względu
na walory estetyczne martwej natury, lecz także-jej znaczenie i wymowę.
Prowadzący: dr Filip Chmielewski,historyk sztuki, adiunkt w Dziale Grafiki
i Rysunku MNK,specjalizujący się również w badaniach nad europejskim
malarstwem, szczególnie czasów nowożytnych, w tym-zagadnieniem powstania i
rozwoju gatunku martwej natury w sztuce.